Hof en Hiem

Cases Hoe Hof en Hiem m...

Hoe Hof en Hiem met slimme techniek kostbare minuten wint en zo meer tijd overhoudt voor wat echt telt: warme, persoonlijke zorg.

Machteld over de Accordis IQM Connector: “Nu heb ik direct overzicht en kan ik sneller handelen. Het scheelt elke dag weer veel kleine stukjes tijd, die bij elkaar optellen tot veel meer aandacht voor bewoners.”

Machteld de Haan
Verpleegkundige & Digicoach - Hof en Hiem

Ontdek meer over IQ Messenger x Nedap Ons: Slimme alarmering, direct gekoppeld aan het ECD (Ons)

Gekoppeld thema

Zorggroep Hof en Hiem koppelt IQ Messenger en Nedap Ons met behulp van de Accordis x IQM Connector. Deze oplossing helpt hen tijd te winnen, zodat zorg weer écht zorg kan zijn.

Over Hof en Hiem

Hof en Hiem biedt zorg, wonen en welzijn voor ouderen in De Fryske Marren, zowel in hun woonzorgcentra als via thuiszorg. Ook bewoners van Parkflat in Sneek kunnen hier rekenen op 24/7 zorg en welzijn. Hof en Hiem ondersteunt senioren om zoveel mogelijk zelfredzaam en samenredzaam te blijven, zodat hun kwaliteit van leven optimaal wordt versterkt.

De zorgcentra van Hof en Hiem staan midden in de gemeenschap. Ook ouderen uit de buurt zijn welkom om mee te doen aan activiteiten of een warme maaltijd te gebruiken in het inlooprestaurant.

Altijd met respect voor ieders privacy en levensovertuiging, zodat een huiselijke, warme sfeer ontstaat waar bewoners zich echt thuis voelen.

In gesprek met

Bij Hof en Hiem gaat het om meer dan alleen goede zorg. Het draait om een waardig leven in de laatste fase, met échte aandacht. Om dat te kunnen bieden, zoeken ze continu naar manieren om het werk van zorgprofessionals te verlichten. Een belangrijke stap daarin was de implementatie van de Accordis IQ Messenger x Nedap Ons Connector.

Voor dit klantverhaal spraken we met Jacco Tromp (Coördinator Informatisering & Automatisering) en Machteld de Haan (verpleegkundige en digicoach) van Hof en Hiem.

Zij vertellen hoe de IQM Connector hun werk heeft veranderd en hoe techniek zo bijdraagt aan wat echt telt: warme, persoonlijke zorg voor mensen.

Zelf doen waar het kan, meedenken waar het moet.

Hof en Hiem heeft een duidelijke visie op werken: regie houden.

Jacco vertelt: “Onze technische dienst doet zoveel mogelijk zelf, van wifi-bekabeling tot renovaties. Zo weten we zeker dat het goed gebeurt en blijven we onafhankelijk van externe partijen. Hetzelfde geldt voor ICT: wij willen grip houden, want het is onze verantwoordelijkheid dat systemen werken voor de zorg.”

Die instelling verklaart ook hun keuze om actief mee te denken bij de implementatie van de IQM Connector.

Jacco: “Het moest geen standaard ‘zet maar aan’-oplossing zijn. We hebben samen met Accordis bepaald welke informatie de zorgmedewerkers echt nodig hebben en hoe ze daar snel bij kunnen.”

Het probleem: drie inlogs en veel stress.

De introductie van de Accordis-koppeling tussen IQ Messenger en Nedap Ons was een logische volgende stap. De koppeling toont automatisch cliëntgegevens bij een alarmmelding, wat herkenbaarheid verhoogt, de responstijd verkort en fouten voorkomt. De connector maakt integratie mogelijk tussen IQ Messenger en het elektronische cliëntendossier (ECD) van Nedap Ons. Dit biedt direct voordeel: cliëntgegevens worden bij alarmeringen weergegeven na een druk op de knop. Binnenkort komt de naam van de cliënt ook in het bericht van de alarmmelding. Deze integratie maakt het mogelijk dat zorgmedewerkers sneller en gerichter kunnen handelen.

Machteld werkt al zeven jaar als verpleegkundige en vervult sinds een jaar daarnaast de rol van digicoach. Ze herinnert zich goed hoe het was vóór de IQM Connector: “Als iemand bijvoorbeeld onwel werd, moest ik eerst mijn tablet erbij pakken, inloggen, toestemming geven voor twee-staps-authenticatie en dan in een ander systeem de cliëntgegevens opzoeken. Als je in adrenaline zit, weet je soms niet eens meer hoe je telefoon werkt. Dan telt elke seconde.”

Een situatie die ze niet snel vergeet: “Laatst werd een mevrouw onwel. Het was meteen duidelijk dat ze medische hulp nodig had die wij niet konden bieden. Ik belde direct 112; dankzij de IQM Connector kon ik intussen alle relevante medische gegevens inzien en via de belfunctie van de IQM-app snel de familie bereiken. Ze leeft nog. Zonder dit systeem was het misschien fout afgelopen.”

Nieuwe situatie Hof en Hiem;  Van vier handelingen naar één druk op de knop

Sinds de komst van de IQM Connector is dit drastisch veranderd. Met één druk op de knop zien medewerkers in de IQM-app direct de belangrijkste gegevens: reanimatiebeleid, contactpersonen, medische gegevens en huisarts.

Machteld: “Nu heb ik direct overzicht en kan ik sneller handelen. Het scheelt elke dag weer veel kleine stukjes tijd, die bij elkaar optellen tot veel meer aandacht voor bewoners.”

Meer tijd voor échte zorg. Bij Hof en Hiem wonen mensen de laatste fase van hun leven. Zowel Jacco als Machteld zien elke dag hoe waardevol die tijd is. “Vroeger kwamen mensen hier al rond hun 65e wonen en bleven ze soms wel twintig jaar,” vertelt Machteld. “Tegenwoordig komen ze pas in een veel latere fase van hun leven, vaak voor maar een korte periode. Juist daarom willen we die tijd zo waardevol en mooi mogelijk maken.''

Als we minder tijd kwijt zijn aan systemen, kan ik langer blijven zitten voor een praatje, een glimlach, of gewoon een hand op iemands schouder. Dat is onbetaalbaar.”

De rol van de digicoach: drempels verlagen.

Naast haar werk als verpleegkundige is Machteld ook Digicoach op locatie. Ze helpt collega’s bij digitale vragen en kleine problemen: “Veel van mijn oudere collega’s hebben soms moeite met digitale tools of nieuwe ontwikkelingen. Bij storingen of als ze iets niet begrijpen, komen ze vaak eerst naar mij. Ik kan veel kleine problemen direct oplossen, en dat maakt het voor hen een stuk makkelijker om hulp te vragen.”

Jacco vult aan: “Onze ICT’ers willen ook altijd helpen, maar ze spreken niet dezelfde zorgtaal. Digicoaches zijn daarin onmisbaar, ze maken de verbinding tussen techniek en zorgpraktijk.”

Een cultuur van zelf doen én samenwerken

De keuze voor de IQM Connector sluit naadloos aan bij de cultuur van Hof en Hiem: zelf doen waar het kan, samenwerken waar nodig. Jacco: “We werken graag samen met partners zoals Accordis die niet alleen technisch leveren, maar ook meedenken over onze praktijk. Samen hebben we bepaald welke informatie zichtbaar moest zijn en in welke volgorde, zodat het systeem echt aansluit bij de dagelijkse werkelijkheid.”

Toekomstwensen & ontwikkelingen.

De eerste resultaten smaken naar meer. Machteld en Jacco zien nog volop kansen voor de toekomst.

  • Terugschrijven naar het ECD (ONS)

“Nu moeten medewerkers nog handmatig een melding aanmaken in ONS als een alarm relevant was. Als de IQM Connector dat direct kan doen, scheelt dat weer tijd en dubbele handelingen.”

  • Foto’s van cliënten in de IQM-app

Vooral in de zomerperiode werken veel studenten en invalkrachten, die niet iedereen kennen. “Als je ook een foto kunt zien, weet je zeker dat je de juiste persoon voor je hebt. Dat voorkomt fouten en geeft vertrouwen.”

  • Snellere synchronisatie in de thuiszorg

Voor intramurale cliënten werkt de koppeling direct, maar in de thuiszorg duurt het nu nog een nacht voordat nieuwe adressen gekoppeld zijn. “Als dat real-time of binnen een halfuur kan, hoeven we geen losse notities meer te maken. Dat scheelt fouten en tijd.”

  • AI en lifestyle monitoring

Hof en Hiem kijkt uit naar toepassingen waarbij data uit verschillende systemen samenkomt. Bijvoorbeeld signaleren wanneer iemand ineens vaker naar het toilet gaat, wat kan wijzen op een blaasontsteking. “Dan kun je eerder handelen, comfort bieden en wellicht ziekenhuisopnames voorkomen.”

Belangrijke vraag om te stellen is: Gaat een zorgprofessional daadwerkelijk iets doen met al die data? Wij denken van wel. Maar het is wel belangrijk dat we daar actief op sturen, want van nature zullen zij daar niet automatisch mee aan de slag gaan. Dat is dus onze taak en verantwoordelijkheid: ervoor zorgen dat data echt bruikbaar is om de zorg beter te maken.

We doen het voor de mens.

Jacco benadrukt dat techniek voor Hof en Hiem altijd een middel is: “Onze uitdaging is niet om te zeggen dat medewerkers hun werk niet effectief deden. Maar wel: hoe kunnen we hun tijd effectiever indelen? Elk kwartier minder administratie is een kwartier meer bij een bewoner. Dat maakt mensen gelukkiger. Daar doen we het voor.”

Advies aan andere organisaties

Machteld geeft aan: “Ik zou andere organisaties zeker aanraden om zo’n systeem te implementeren. Het geeft zoveel tijd terug aan de zorg. Uiteindelijk is dat waarom we hier werken: niet voor de administratie, maar voor de mensen.

Producten
& diensten

Krachtige oplossingen voor betere zorgresultaten

Product

Accordis IQ Messenger Connector Nedap Ons

Zorgtechnologie die meedenkt, dankzij de IQ Messenger x Nedap Ons Connector. De IQ Messenger x Nedap Ons Connector verbindt slimme...

Bekijk product

Product

Aurum Inzicht

Aurum Inzicht, voorheen bekend als de Zorgmonitor, biedt jouw zorgorganisatie praktische dashboards voor inzicht in zowel zorgverlening als bedrijfsvoering. Denk...

Bekijk product

Product

Aurum Validatie

Aurum Validatie helpt zorgorganisaties om grip te houden op de kwaliteit van hun registratieprocessen. In een tijd van stijgende zorgkosten,...

Bekijk product